Saturday 3 December 2011

muzik dlm hidup aku...episod i

mlm yg sunyi, dingin dan skali skale seram ni aku nk berstory sikit tentang pengaruh muzik dlm hidup aku...ye, aku mula mndgr muzik sejak zaman kanak2 lg...time 2 lagu jiwang la...tajuk ape, sejujurnye aku dh xingt...tp yg pasti jiwang, mendayu2 dan tangkap leleh..hahaha..tp dlm tahun 1996/1997 muzik bergenre nasyid telah meletup di malaysia...kumpulan ape lg klu x kumpulan nasyid RAIHAN...punya la berpengaruh kumpulan ni terhadap dri aku, sehinggakan sebelum aku tido, msti nyanyi lagu dieorg yg terdpt dlm album puji2an mcm iman adelah mutiara, sesungguhnye, peristiwa subuh dan mcm2 ag la...tp yg xleh bla, dh nyanyi lagu peristiwa subuh sblm tido, tp time subuh, *keras ketom..liat nk bangun...hahahahaha....

tp bg aku, waktu yg buat aku btol2 knl erti muzik ade lah di waktu aku masuk skolah mengah...time 2 ade seorg membe aku suh aku dgr lagu band ni....band ACAB...die bg aku pinjam keset die...so aku pun dgr la...1st time aku dgr...perghhhhh...melekat!!!!...kene ngn jiwa,,,ntah apsal time tu tbe2 rase semangat semcm je..hahaha...lps pade tu, time outing je, aku terus gi bandar gi cari keset ACAB nih...fuh jumpe jgk aku yg 1st album dieorg 'eastern oi' album yg kawan aku perkenalkan pd aku...lps 2 x abis di situ, aku terus follow band nih...lyn lagu dieorg...shinggalah aku terjebak ngn dunia skinhead..but, jgn slh fhm...aku hanye supporter dieorg je...dressup skinhead n lyn lgu dieorg...nk ade grup or join grup skinhead ni xdela...mmg x terlintas langsung...hihihihi...aku ade bace zine dieorg utk tambah knowledge, lyn movie2 dieorg mcm romper stomper, pariah dan mcm2 lg laa....time aku duk follow skinhead ni, kebetulan dieorg tgh top, ramai yg nk jadi skin, ramai nk follow skin, ramai yg mngaku skin dan mcm2 lagi laa...dan mcm2 grup skinhead aku dgr...kalu kt Johor ade Jb Riot, kt Pahang ade Bentong Pirate n mcm2 lagi laa....

pastu dgn knowledge yg aku ade, yg aku cari sendri...aku cube lak mencari band2 skinhead yg lain...maka berlakulah perkenalan aku ngn The official, Saturday Heroes dan Root N Boots....utk level international, time 2 aku x explore pun...juz in local je....disebabkan pengaruh skinhead dh mcm kuat dlm dri aku, aku dh mula pandai melayan lagu bergenre rock steady n ska pulak...genre ni sume bersangkut paut dgn skinhead...aku layan pulak GERHANA SKA CINTA...fuhhhh...seyes, terus jatuh hati ngn ska plk...hahaha...perasaan aku makin kuat utk skin...adoiiiiii...sehingga kini aku masih meyimpan koleksi keset ACAB dan GERHANA SKA CINTA yg sume aku beli original beb...hahaha...dan masih melayan lgu2 dieorg cume terdapt penambahan dr segi band2 international la spt the bussines, the 4 skins dan mcm2 lg...ok la..pasni aku cite lg psl muzik dlm hidup aku...tggu episod seterusnyeee....hahahahah....time to tidur...





love&peace!!!

*bahase Terengganu

6 comments:

  1. megat ACAB skg pn da brhijrah, alhamdulillah...

    ReplyDelete
  2. 2 la psl bro...dlu aku ckup terpengaruh dgn die..tp skng dh x...aku ikut edy j herwan n anas skin skywalker lak....hihihihi

    ReplyDelete
  3. muzik itu adalah irama dan lagu yg takkan mungkin terpisah.. :)

    ReplyDelete
  4. hihihi...yeee...tanpe nye dunia akan sunyi dan sepi....

    ReplyDelete
  5. cayala abe naza!!!!!!!!
    blogger boy..hehehe...

    ReplyDelete